Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning

Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning

En konsument som är missnöjd får rådet att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Men även om nämnden fäller företaget är det inte säkert att det blir någon kompensation. Det är Håkan Hansson ett levande exempel på.

Lotta Hedin Publicerad: 27 Jul, 2012
Läs senare

Det var i juni förra året som han lämnade in sin Volkswagen Passat från 2004 för service och byte av kamrem. Men när servicen var klar förstod han att något var fel.

– Bilen gick dåligt och det var flera varningslampor som lyste, så de fick behålla den för felsökning, säger Håkan Hansson.

Efter att han hämtat bilen blev problemen värre. Han fick bogsera den tillbaka till verkstaden, som då upptäckte ett fel på tändspolarna som byttes.

När varningslamporna återigen började lysa åkte Håkan Hansson till en annan verkstad, som kunde konstatera att katalysatorn gått sönder under felsökningen på den första verkstaden. Att byta den skulle kosta över 8000 kronor. Men på firman där problemen uppstått tänkte man inte hjälpa Håkan.

– De sa att det inte var deras problem och att de inte tänkte stå för något.

Håkan Hansson vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som gav honom rätt. Enligt beslutet som ARN fattade i april i år ska Björnstorps Bilverkstad som Håkan anlitat betala 9 575 kronor till Håkan för reparation och felsökning. Men trots att det gått flera månader sedan beslutet kom har Håkan ännu inte fått några pengar.

– Först blev jag jätteglad och lättad. Samtidigt hade jag hela tiden en misstanke om att bilfirman ändå inte tänkte betala. Nu vill jag varna andra för att risken att anlita en mindre verkstad som inte är auktoriserad. Det kan få dyra konsekvenser.

Björnstorps Bilverkstad menar att ARN:s beslut är felaktigt, och att skadorna inte är deras ansvar.
– Jag tror inte på allmänna reklamationsnämnden, säger en man på verkstaden  som inte vill uppge sitt namn. Det är skrivbordsnissar som sitter där, de är inte insatta. Och det här är ju bara en rekommendation.

Ett beslut från ARN är inte tvingande utan just en rekommendation. I de flesta fall följs besluten ändå, eftersom det anses som god sed i näringslivet. Men just motorbranschen hör till de sektorer som ligger i bott när det gäller att rätta sig efter ARN. 2011 följdes 66 procent av besluten. Genomsnittet för alla branscher låg på 71 procent.  Sedan 2009 har antalet anmälningar inom motor ökat till ARN – samtidigt som fler och fler av de fällda företagen struntat i att följa besluten.

Per Johansson, vd för Motorbranschens riksförbund, tycker att siffrorna är förvånande.
– Våra medlemsföretag måste följa ARN:s beslut. Rättar man sig inte efter det går branchorganisationen in och betalar, och sen blir företaget uteslutet, säger han.

Att många motorföretag ändå inte gör som ARN säger tror han kan bero på att det under senare år dykt upp fler mindre nogräknade aktörer på marknaden som inte följer branschrekommendationen.

– Ett enkelt sätt att undvika dem som konsument är att gå in på vår hemsida och se vilka företag som är medlemmar, säger han.

Om Håkan Hansson vill fortsätta driva sitt ärende gentemot bilverkstaden kan han vända sig till tingsrätten och ansöka om stämning. Fast som många andra konsumenter så har han avstått från att ta tvisten till domstol, av rädsla för att behöva betala skyhöga rättegångskostnader om han förlorar.

Men faktum är att det inte alls behöver bli så dyrt som många tror.
– Det beror på hur stora belopp tvisten gäller, säger Stefan Wahlberg, chefredaktör för tidningen Dagens Juridik.

Handlar tvisten om ett belopp på under ett halvt prisbasbelopp, alltså under 22 000 kronor gäller nämligen reglerna för så kallade småmål, berättar han. Då har parterna normalt bara rätt till en timmes juridisk rådgivning.
– Det är i så fall den timmen på runt 2000 kronor man riskerar att behöva betala för motparten om man förlorar, plus ungefär fem hundra kronor för stämningsansökan, säger Stefan Wahlberg.

Till det tillkommer förstås kostnader för egen juridisk hjälp. Och även om man fått rätt i ARN så är det inte säkert att tingsrätten kommer göra samma bedömning.
– Man ska nog se ARN:s beslut som en fingervisning att man inte är fel ute, men det är långt ifrån någon garanti.

facebook Comments

Fler nyheter

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Laboratorietest

Padelbollen som håller längst

Padelbollar är en förbrukningsvara och enligt tillverkarna bör man byta ut bollarna efter två till tre matcher. Testfaktas test av tio kända varumärken visar att flera av bollarna tappar sugen långt tidigare än så, och dessutom är det stora skillnader i studs och hastighet mellan olika fabrikat.

Laboratorietest

Mio Delux Dream

Kontinentalsängen Delux Dream med bäddmadrassen Delux Sleep från möbelkedjan Mio har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för samtliga tre kroppstyper, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Kontinentalsängen Delux Dream uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för såväl mindre som medelstora och större personer.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.