Svag koppling mellan pris och kvalitet

Svag koppling mellan pris och kvalitet

En dyr produkt är inte detsamma som en bra produkt. Det visar Testfaktas genomgång av 60 stora tester av konsumentprodukter. – Priset är inte alltid en objektiv avspegling av leverantörens faktiska kostnader, utan handlar mer om marknadsföring, säger Magnus Söderlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Martin Hansson Publicerad: 25 Feb, 2012
Läs senare

Ska du välja skruvdragaren för 600 kronor, den för 1200 kronor eller den för 2500 kronor? Du fingrar lite på den dyraste, men tänker att en så bra produkt behövs väl inte för att sätta upp några bokhyllor. Det får bli den för 1000 kronor i stället, då får man nog en hyfsad maskin som inte går sönder på en gång.

Känns tankebanan igen? Det är inte så konstigt i så fall. Priset är nämligen en av de viktigaste ledtrådarna som vi konsumenter använder oss av när ska köpa något.
– Ju mer tekniskt avancerad produkten är och ju mindre vi vet om den, desto mer använder vi priset som riktmärke. Internet och alla prisjämförelsesajter har drivit på den här utvecklingen, säger Magnus Söderlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Och det är inte bara så att vi tror oss kunna köpa bra kvalitet genom att betala mer. Vi upplever att det faktiskt är så.
– Det finns ett väldokumenterat samband mellan pris och kundens upplevelse av hur bra produkten är. De kundnöjdhetsundersökningar som gjorts visar att ju högre priset är desto nöjdare är kunden, säger Magnus Söderlund.

Men hur väl stämmer vår tro och våra upplevelser överens med verkligheten? Får du verkligen vad du betalar för? Konsumentnyhetsbyrån Testfakta gör varje år omkring 25 tester av kvalitet och hållbarhet på allt ifrån hushållsmaskiner och verktyg till frilufskläder och tamponger. Alla tester är utförda på oberoende laboratorium. En genomgång av de 60 senaste testerna visar att det finns ett visst samband mellan pris och kvalitet. Men förvånansvärt ofta placerar sig dyra produkter dåligt och billiga produkter bra i testerna.

Senaste i förra veckan publicerades ett test av åtta stekpannor där den dyraste pannan från Eva Solo (1.300 kr) hamnade sist och den näst billigaste pannan från ICA (450 kr) kom tvåa. I januari blev de två billigaste underställen från Team Sportia (300 kr) och Bagheera (300 kr) etta och tvåa medan testets näst dyraste ställ från Helly Hansen (850 kr) hamnade i botten. Ett tredje exempel är testet av torkarblad från i höstas där Biltemas blad (88 kr) blev bäst i test medan de dyraste bladen från Volvo (440 kr) fick sämst betyg.

Magnus Söderlund blir inte särskilt förvånad när vi berättar om resultaten.

– Det här visar att priset inte alltid är en objektiv avspegling av leverantörens faktiska kostnader, utan mer av en marknadsföringsvariabel som används för att kommunicera ett visst värde, säger han.

– Vissa aktörer vill helt enkelt ha en högstatusprofil, men det behöver inte alltid vara detsamma som att produkterna de säljer har en hög kvalitet.

Att det går att använda sig av priset i marknadsföringen bekräftas av flera olika typer av studier. Förutom ovan nämnda kundnöjdhetsundersökningar berättar Magnus Söderlund om en studie där man placerade en och samma produkt på två olika varuhus – ett lågprisställe och ett lyxvaruhus.

– Kunder som köpte produkten på lågprisstället gav den ett lågt betyg, medan kunder som köpte den på lyxvaruhuset gav den ett högt betyg. Det finns även undersökningar som visar att ju mer påkostad reklamen för en vara ser ut, desto högre kvalitet tror vi att produkten håller, säger han.

Samtidigt är kvalitet ett lurigt begrepp, enligt Magnus Söderlund. Den här typen av tester ger i första hand information om en produkts funktionalitet och hållbarhet.

– Men för vissa produktkategorier är mer emotionella värden som design och känsla avgörande. Hur ser den ut? Hur känns den att hålla i eller ha på sig? När du köper festkläder struntar du i om plagget håller länge, är lätt att tvätta etcetera, säger han.

Fler nyheter

Laboratorietest

Värmeslag bland strykjärnen

Hälften av ångstrykjärnen klarar inte att hålla värmen under Testfaktas laboratorietest.

Laboratorietest

Proteinrikaste kattmaten testvinnare

Kattmat i form av torrfoder innehåller ofta mer kolhydrater än vad katten behöver. I värsta fall kan det leda till övervikt.

Laboratorietest

Takboxarna som inte klarade krocktestet - packningen slungas ut

Tre takboxar klarar inte krocktesterna.
–  Vissa öppnar sig som en fiskmun i framkant och sakerna glider ut. Andra har även slagit sönder plasten, berättar provningsingenjör Frank Jagersjö.

Laboratorietest

Rusta ångstrykjärn Berry 2200W

Testfakta Research har på uppdrag av Rusta AB genomfört ett laboratorietest av Rustas ångstrykjärn Berry 2200 W. Rustas ångstrykjärn presterar genomgående bra och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Stora skillnader mellan olika maskindiskmedel

Ett stort test av maskindiskmedel visar att ett par produkter har svårt att få disken och diskmaskinen ren. Vinnaren klarar dock rengöringen med nästan full pott.

Laboratorietest

Byggmax impregnerad trall

Testfakta Research har på uppdrag av Byggmax laboratorietestat och verifierat kvaliteten på Byggmax tryckimpregnerade trallvirke. Resultatet för fyra olika batcher visar att trallvirket uppfyller kraven på virkeskvalitet och impregnering samt att levererade längder motsvarar specifikationen.

Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen i standardklassen

Rätt stöd för axlar och nacke är avgörande för en god sömn. Men för att nackmusklerna ska kunna slappna av behövs en avlastande säng. Flera sängar i Testfaktas laboratorietest av kontinentalsängar har bra ergonomi, men det som utmärker de bästa är att de också andas bra och har bra uthållighet.

Laboratorietest

Två vinnare i stort test av bäddmadrasser

Man behöver inte vara prinsessan på ärten för att känna skillnad på olika bäddmadrasser. Men i Testfaktas stora laboratorietest blev det jämnt lopp mellan Mio Sleep Delux och Hilding Harmony Vent – båda blev Bäst i test.

Laboratorietest

Stor variation mellan D-vitamintillskott

Fem av tio analyserade D-vitamintabletter innehåller mer än två gånger det rekommenderade dagliga intaget och några så mycket som fem till tio gånger, visar Testfaktas analys av D-vitamintillskott.

Laboratorietest

Canvac luftrenare CLR6540V

Testfakta Research har på uppdrag av Elon laboratorietestat Canvac CLR6540V luftrenare.  Canvac har hög max-kapacitet, klarar att rena rum upp till 15 kvadratmeter vid mycket låg ljudnivå (20dB) och är enkel att använda.

Ny energimärkning i mars – så funkar den

Från och med 1 mars gäller en ny energimärkning för bland annat kylar, frysar, diskmaskiner, tvättmaskiner och tv-apparater. 
Skalan med energiklasser på den nya etiketten ändras samtidig till A-G från tidigare A+++ - D.

Laboratorietest

Testfaktas kvalitetsmärkning av yogamattor

I Testfakta Researchs laboratorietest av yogamattor testas glidmotstånd, tryckfördelning, tålighet, rengöring och innehåll av skadliga kemikalier. För att uppfylla kraven för kvalitetsmärkningen måste yogamattan prestera genomgående bra i samtliga testmoment.

Laboratorietest

Hitta dina favoriter – test av strumpbyxor

Strumpbyxor är stapelvara i många kvinnors garderober. Men det är ett ömtåligt plagg som ofta skapar stor omsättning i strumplådan. Testfakta har testat åtta par svarta strumpbyxor från några av de mest kända varumärkena på den svenska marknaden.

Laboratorietest

Godkänt babyskydd klarar inte sidokrock

Det finns två olika standarder för certifiering - UN-R 129 och UN-R 44 - som båda innebär att babyskyddet är testat och godkänt. Bara i den ena ingår bedömning av resultat från sidokollisionstest. Testfaktas laboratorietest av nio godkända modeller visar på stora skillnader i krocksäkerhet.

Laboratorietest

Hårfönen blåser ut öronen – risk för hörselskador

Hårfönen Ghd Helios låter hälsovådligt högt. 130 decibel är fem decibel mer än högsta tillåtna gräns för billarm.
– Om en anställd utsattes för den nivån skulle vi kräva åtgärder, säger Johanna Bengtsson Ryberg på Arbetsmiljöverket.

Laboratorietest

Nytt test av luftrenare avslöjar stora skillnader i kapacitet

Testfaktas laboratorietest av luftrenare för medelstora rum visar på stora skillnader i förmågan att rena luften - trots likvärdig prestanda enligt tillverkarnas information. Totalt har 13 modeller på europeiska marknaden testats och jämförts avseende förmågan att eliminera luftföroreningar och allergena partiklar.

Laboratorietest

Roma kontinentalsäng

Kontinentalsängen Roma från möbelvaruhuset Mio har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för samtliga kroppstyper, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Kontinentalsängen Roma uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för kroppstyperna S (small), M (medium) och L (large).

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.