Postkodlotteriets fiende nr 1

Postkodlotteriets fiende nr 1

Han har självt anmält Postkodlotteriet för överdrivna vinstlöften. Och han tycker att L'Oréal kom lindrigt undan med sin antirynkkräm och att Waplotto gränsar till kriminalitet. Gunnar Larsson är Sveriges Konsumentombudsman.

Peter Willebrand Publicerad: 31 Jan, 2011
Läs senare

När du svär över telefonförsäljarens förvillande villkorssnack och tänker göra en ”KO-anmälan” är det Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson som du hoppas på. Han är också Sveriges Konsumentombudsman.

Och han gillar engagerade konsumenter.

– En bra fungerande marknadsekonomi kräver alltid aktiva och kunniga konsumenter. De kräver rättelse när fel begåtts och vässar näringslivet att ta fram bättre produkter och tjänster, säger han.

Varje år tar Konsumentverket emot tusentals anmälningar från missnöjda konsumenter. 

Folk vet i regel att KO står på konsumenternas sida. Däremot har många svårt att skilja på KO:s, Konsumentverkets och konsumentvägledarens roller, säger Gunnar Larsson.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om KO:s befogenheter?
– Att man som enskild konsument kan vända sig till KO och räkna med att alltid få hjälp. Jag har begränsad möjlighet att biträda vid processer med en person inblandad, och då handlar det om principfall som är viktiga för hela konsumentkollektivet.

Vem är den mest typiska KO-anmälaren?
– Vi för ingen sådan statistik, men vi vet att den som i första hand vänder sig till den kommunala konsumentvägledningen är en högutbildad person, född i Sverige på 60-talet med en bra ekonomi. 
– Invandrargrupper är underrepresenterade. Därför jobbar många konsumentvägledare aktivt med att nå ut till dem.

Vad handlar den mest typiska anmälan om?
– Vanligaste frågorna gäller vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor, framför allt marknadsföring.

De allra flesta anmälningar som kommer in till Konsumentverket sköts på handläggarnivå. När ingriper KO?
– När till exempel en näringsidkare inte slutar med vilseledande marknadsföring eller oskäliga villkor. Då kan KO utfärda förbudsförelägganden med vite eller stämma i domstol.
– Mängden anmälningar som rör ett ärende påverkar sådana beslut, men även en ändrad lagstiftning som innebär oklara tolkningar av till exempel marknadsföringslagen. Det lika viktigt för näringsidkarna som för konsumenterna att gränsdragningarna i lagarna blir tydliga.

Hur många fall tas till Marknadsdomstolen varje år, och hur är utfallet?
– 10-15 stycken. Vi vinner nästan alla men det är inte det viktiga. Anledning till en stämning är nästan alltid att vi vill få ett domstolsavgörande, så att vi och näringslivet vet gränsen för vad som är tillåtet enligt lagen.

Följer företagen domarna?
– I de allra flesta fallen ja, men det finns undantag. De mest flagranta har SMS-lånebranschen stått för. Trots att vi vann flera processer i Marknadsdomstolen tvingades vi att vända oss till tingsrätten för att få viten utdömda för sättet på vilket de marknadsförde sina tjänster.

Är vitesbeloppen tillräckligt höga för att avskräcka företag från att tänja på lagstiftningen?
– Ja, men även här finns undantag. Jag reagerade bland annat på domen mot L'Oréal, som innebar att bolaget skulle få böta en miljon om man fortsatte att marknadsföra sin ansiktskräm med påståendet om att den tog bort rynkor. Domstolen valde att lägga vitet vid en miljon kronor, ett belopp som jag tycker är i underkant med tanke på vad ett så stort företag till exempel lägger på reklam.
Vilken typ av bolag har dominerat de senaste åren? [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6337","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]
– SMS-lånebolagen har varit en följetong i flera år. Men tack vare våra processer har branschen tvingats ändra sina villkor, som bland annat innebär att bolagen inte längre får marknadsföra lånen som räntefria. Efter flera år har nu också riksdagen beslutat om en skarpare konsumentkreditlag.

– Resebolagen har också haft många ärenden, som bland annat rör ersättningar och garantier vid inställda avgångar. Förra årets askmoln och den kalla vintern ställde till det för många människor som reste med flyg och tåg. Vi driver också en process mot Ryan Air som ska avgöras i Högsta domstolen. Det handlar om ersättning vid inställda flyg och får principiell betydelse för hela branschen.

– Telekombolagen har också varit återkommande på grund av sina bristfälliga marknadsföringsmetoder och orimliga avtalsvillkor. 

Vad händer med Waplotto, nätlotteriet som var förra årets med anmälda företag?
– Vi har aldrig lyckats få kontakt med personerna bakom företaget, trots att vi använt polisen som delgivningsmän. Men nu verkar det i alla fall som verksamheten i Sverige upphört.

Det verkar som det blir allt vanligare med den här typen av företag på nätet?
– Ja, med jämna mellanrum dyker oseriösa företag upp som under en begränsad tid orsakar väldigt mycket skada och sedan försvinner. Mönstret är oroväckande eftersom beteendet ofta gränsar till kriminalitet.

Något som anmälarna tycker att KO borde agera i, men som ligger utanför dina befogenheter?
– Många konsumenter tycker att jag borde ägna mig åt kvalitetsmärkning av livsmedel, men det ligger utanför mitt och Konsumentverkets område. Däremot ansvarar vi för att företagen följer lagens krav om prisinformation.

– Det ligger heller inte i mitt uppdrag att hjälpa många mindre näringsidkare, trots att de många gånger är lika utsatta som vanliga konsumenter när det till exempel gäller telefonförsäljning.

Har du själv gjort någon KO-anmälan någon gång?
– Ja, jag har reagerat kraftigt på Postkodlotteriets marknadsföring. De skickar med jämna mellanrum ”personliga” brev till mig, uppbackade av ett antal kända personer. De fortsätter trots att KO har vunnit en process mot Postkodlotteriet på grund av deras överdrivna påståenden om vinstmöjligheter. Men jag är bara en av flera hundra som anmält Postkodlotteriet i Sverige, som för övrigt sägs vara ett av de sämsta Postkodlotterierna i Europa på att skicka pengar till behövande.

Fakta

KO

Namn: Gunnar Larsson
Ålder: 55 år
Bor: På en gård utanför Kristinehamn.
Jobbar med: Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman sedan 2007. Dessförinnan lagman i Örebro tingsrätt.
Bästa köp: En fyrhjuling som jag använder när jag jobbar i skogen.
Sämsta köp: Måste vara en av de begagnade bilar som jag har köpt
Bästa rådet till Sveriges konsumenter: Undvik impulsköp.

Fler nyheter

Laboratorietest

Billig olivolja nyttigast

Lågprisoljan Ica Basic innehåller mer nyttiga polyfenoler än dyra lyxoljor, visar Testfaktas test. Vi har även bedömt oljornas karaktär och efter testet lovar Fontana ändra beskrivningen på sina etiketter.

Gratis navigationsapp lika bra

Ska du ge dig ut på okända vägar i sommar? Eller vill du bara hitta den minst trafikerade vägen till sommarstället? Testfaktas jämförelse av sju navigationsappar visar att det inte är värt att lägga pengar på en betaltjänst.    

Laboratorietest

Bästa och sämsta tv-köpet inför fotbolls-VM

Har du tänkt skaffa ny tv inför sommarens sportevenemang eller Allsång på Skansen? Då bör du läsa Testfaktas test först. En apparat klarar inte kameravridningar utan börjar hacka.

– Att titta på fotboll i den vore outhärdligt, säger laboratoriets expert.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Flytta ut simträningen i sommar – prylarna du behöver

Simma utomhus i öppet vatten har blivit en allt populärare träningsform. Testfakta har undersökt vad som krävs i form av utrustning, förkunskaper och säkerhetstänk.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Bästa elcykeln för pendlaren – åtta modeller i test

Cyklar som går för fort eller saknar CE-märkning, handtag som lossnar när de blir våta och bromsar som går sönder. Det tyska laboratoriet hade en del att anmärka på de elcyklar Testfakta lät skicka in till test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 20000 kronor

Har du problem att sova gott om nätterna, känns madrassen obekväm eller vill du helt enkelt unna dig en ny säng? I Testfakta Research test av kontinentalsängar under 20 000 kronor får du vägledning inför köpet.
 - och Arne Lowden, docent och sömnspecialist, tipsar om knepen för att sova bättre.

 

Laboratorietest

Sommarens bästa gasolgrill – stort test av sex märken

Värmeegenskaper, rosttålighet och gasolförbrukning varierar mycket mellan olika gasolgrillar. Och dyrare grillar är inte alltid bättre, visar Testfaktas test av sex märken.

UPPDRAGSTEST

Effektivaste diskmedlet rengör även maskinen

Missnöjd med diskresultatet? Det är stora skillnader på olika maskindiskmedel, visar Testfakta Researchs laboratorietest av nio fabrikat. Framför allt är skillnaderna stora när det handlar om rengöring av vissa typer av matrester och förmågan att bryta ned och hindra fettet från att få fäste i maskinen och på disken.

Så bokar du tåget till Europa i sommar

Sugen på att resa i sommar, men med bättre miljösamvete? Att ta tåget till kontinenten behöver inte bli dyrare än att flyga. Här är bästa tipsen om hur du bokar sommarens tågäventyr. Rutter, restider, biljetter och prisexempel. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Fel toa till fritidshuset ger högre värmekostnader

En förbränningstoalett kräver vare sig tillgång till vatten eller avlopp och man slipper det obehagliga jobbet med att tömma latrinen. Men det är stora skillnader i prestanda, säkerhet och energiförbrukning – en kall vinterdag kan en spolning dra ut all värme ur fritidshuset, visar Testfakta Researchs laboratorietest av fem modeller på den nordiska marknaden.

Gör plats för vår i garderoben – här är bästa vakuumpåsarna

Ont om utrymme i garderoben? Vakuumpåsar kan spara mycket plats. Men det är inte alla påsar som håller. Vi har testat åtta märken.

Laboratorietest

Kritiserat bekämpningsmedel i bröd och flingor

Nio av elva testade frukostprodukter innehåller rester av stråförkortningsmedel – däribland populära bröd som Lingongrova från Pågen. Trots att många inom livsmedelsbranschen vill få bort medlen ökar användningen i Sverige.

Så vårdar du din elcykel – mekanikerns bästa tips

Försäljningen av elcyklar slår nya rekord. Men vad många nyblivna elcyklister inte vet är att underhållet skiljer sig från en vanlig cykel. Testfakta listar cykelmekanikerns bästa tips. 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.