Postkodlotteriets fiende nr 1

Postkodlotteriets fiende nr 1

Han har självt anmält Postkodlotteriet för överdrivna vinstlöften. Och han tycker att L'Oréal kom lindrigt undan med sin antirynkkräm och att Waplotto gränsar till kriminalitet. Gunnar Larsson är Sveriges Konsumentombudsman.

Peter Willebrand Publicerad: 31 Jan, 2011
Läs senare

När du svär över telefonförsäljarens förvillande villkorssnack och tänker göra en ”KO-anmälan” är det Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson som du hoppas på. Han är också Sveriges Konsumentombudsman.

Och han gillar engagerade konsumenter.

– En bra fungerande marknadsekonomi kräver alltid aktiva och kunniga konsumenter. De kräver rättelse när fel begåtts och vässar näringslivet att ta fram bättre produkter och tjänster, säger han.

Varje år tar Konsumentverket emot tusentals anmälningar från missnöjda konsumenter. 

Folk vet i regel att KO står på konsumenternas sida. Däremot har många svårt att skilja på KO:s, Konsumentverkets och konsumentvägledarens roller, säger Gunnar Larsson.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om KO:s befogenheter?
– Att man som enskild konsument kan vända sig till KO och räkna med att alltid få hjälp. Jag har begränsad möjlighet att biträda vid processer med en person inblandad, och då handlar det om principfall som är viktiga för hela konsumentkollektivet.

Vem är den mest typiska KO-anmälaren?
– Vi för ingen sådan statistik, men vi vet att den som i första hand vänder sig till den kommunala konsumentvägledningen är en högutbildad person, född i Sverige på 60-talet med en bra ekonomi. 
– Invandrargrupper är underrepresenterade. Därför jobbar många konsumentvägledare aktivt med att nå ut till dem.

Vad handlar den mest typiska anmälan om?
– Vanligaste frågorna gäller vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor, framför allt marknadsföring.

De allra flesta anmälningar som kommer in till Konsumentverket sköts på handläggarnivå. När ingriper KO?
– När till exempel en näringsidkare inte slutar med vilseledande marknadsföring eller oskäliga villkor. Då kan KO utfärda förbudsförelägganden med vite eller stämma i domstol.
– Mängden anmälningar som rör ett ärende påverkar sådana beslut, men även en ändrad lagstiftning som innebär oklara tolkningar av till exempel marknadsföringslagen. Det lika viktigt för näringsidkarna som för konsumenterna att gränsdragningarna i lagarna blir tydliga.

Hur många fall tas till Marknadsdomstolen varje år, och hur är utfallet?
– 10-15 stycken. Vi vinner nästan alla men det är inte det viktiga. Anledning till en stämning är nästan alltid att vi vill få ett domstolsavgörande, så att vi och näringslivet vet gränsen för vad som är tillåtet enligt lagen.

Följer företagen domarna?
– I de allra flesta fallen ja, men det finns undantag. De mest flagranta har SMS-lånebranschen stått för. Trots att vi vann flera processer i Marknadsdomstolen tvingades vi att vända oss till tingsrätten för att få viten utdömda för sättet på vilket de marknadsförde sina tjänster.

Är vitesbeloppen tillräckligt höga för att avskräcka företag från att tänja på lagstiftningen?
– Ja, men även här finns undantag. Jag reagerade bland annat på domen mot L'Oréal, som innebar att bolaget skulle få böta en miljon om man fortsatte att marknadsföra sin ansiktskräm med påståendet om att den tog bort rynkor. Domstolen valde att lägga vitet vid en miljon kronor, ett belopp som jag tycker är i underkant med tanke på vad ett så stort företag till exempel lägger på reklam.
Vilken typ av bolag har dominerat de senaste åren? [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6337","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]
– SMS-lånebolagen har varit en följetong i flera år. Men tack vare våra processer har branschen tvingats ändra sina villkor, som bland annat innebär att bolagen inte längre får marknadsföra lånen som räntefria. Efter flera år har nu också riksdagen beslutat om en skarpare konsumentkreditlag.

– Resebolagen har också haft många ärenden, som bland annat rör ersättningar och garantier vid inställda avgångar. Förra årets askmoln och den kalla vintern ställde till det för många människor som reste med flyg och tåg. Vi driver också en process mot Ryan Air som ska avgöras i Högsta domstolen. Det handlar om ersättning vid inställda flyg och får principiell betydelse för hela branschen.

– Telekombolagen har också varit återkommande på grund av sina bristfälliga marknadsföringsmetoder och orimliga avtalsvillkor. 

Vad händer med Waplotto, nätlotteriet som var förra årets med anmälda företag?
– Vi har aldrig lyckats få kontakt med personerna bakom företaget, trots att vi använt polisen som delgivningsmän. Men nu verkar det i alla fall som verksamheten i Sverige upphört.

Det verkar som det blir allt vanligare med den här typen av företag på nätet?
– Ja, med jämna mellanrum dyker oseriösa företag upp som under en begränsad tid orsakar väldigt mycket skada och sedan försvinner. Mönstret är oroväckande eftersom beteendet ofta gränsar till kriminalitet.

Något som anmälarna tycker att KO borde agera i, men som ligger utanför dina befogenheter?
– Många konsumenter tycker att jag borde ägna mig åt kvalitetsmärkning av livsmedel, men det ligger utanför mitt och Konsumentverkets område. Däremot ansvarar vi för att företagen följer lagens krav om prisinformation.

– Det ligger heller inte i mitt uppdrag att hjälpa många mindre näringsidkare, trots att de många gånger är lika utsatta som vanliga konsumenter när det till exempel gäller telefonförsäljning.

Har du själv gjort någon KO-anmälan någon gång?
– Ja, jag har reagerat kraftigt på Postkodlotteriets marknadsföring. De skickar med jämna mellanrum ”personliga” brev till mig, uppbackade av ett antal kända personer. De fortsätter trots att KO har vunnit en process mot Postkodlotteriet på grund av deras överdrivna påståenden om vinstmöjligheter. Men jag är bara en av flera hundra som anmält Postkodlotteriet i Sverige, som för övrigt sägs vara ett av de sämsta Postkodlotterierna i Europa på att skicka pengar till behövande.

Fakta

KO

Namn: Gunnar Larsson
Ålder: 55 år
Bor: På en gård utanför Kristinehamn.
Jobbar med: Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman sedan 2007. Dessförinnan lagman i Örebro tingsrätt.
Bästa köp: En fyrhjuling som jag använder när jag jobbar i skogen.
Sämsta köp: Måste vara en av de begagnade bilar som jag har köpt
Bästa rådet till Sveriges konsumenter: Undvik impulsköp.

Fler nyheter

Laboratorietest

Dyraste laddkabeln sämst

Laddkablar till mobiltelefoner säljs idag nästan överallt. Och det är stora skillnader, både i pris och kvalitet. Den dyraste är till exempel allra sämst, visar Testfaktas test.

Billig kolklassiker ger varmast händer i kylan

Kalla händer kan förstöra den härligaste vinterdagen. Därför finns handvärmare. Men det är inte alla som håller måttet. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lackens kvalitet viktig för parkettens tålighet

Parkett i köket eller hallen? För 30 år sedan var det otänkbart att lägga in ett snyggt parkettgolv på hemmets mest utsatta områden. Men Testfaktas laboratorietest visar att de flesta parkettgolv idag klarar hårda tag. Oftast faller kvaliteten på ytlacken, som är avgörande för slitage, fläckar och slag mot golvet.

Laboratorietest

Mer fossilplast med ny skatt på bärkassar

Tre kronor extra i skatt per bärkasse i butiken ska få oss att välja mer hållbara alternativ att bära hem maten i. Men vad är egentligen problemet med plastpåsar i Sverige? Testfakta reder ut.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig. 

UPPDRAGSTEST

Kundkorten som ger mest tillbaka

Det är stora skillnader mellan dagligvaruhandelns olika medlemsprogram. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika lojalitetsprogram. För en barnfamilj kan det skilja flera tusen kronor om året i återbäring.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

Här går skrynklorna upp i rök

Fräsch nystruken skjorta eller brända fingrar och alla skrynklor kvar. Skillnaden mellan olika handhållna klädångare är stor och resultatet varierar kraftigt när Testfakta testar steamers. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Laboratorietest

Billigaste ugnsrengöringen bäst – och luktar minst

En skinande ren ugn är det bästa sättet att städa ut julen. Men vilket medel är bäst? Och kan vanlig såpa göra jobbet lika bra som starka specialmedel? Testfakta har testat. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skinande ren testvinnare i diskmedelstest

I årets upplaga av Testfakta Researchs diskmedelstest har nio olika produkter jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick.
Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som en ganska klar vinnare.

Laboratorietest

Bästa locktången ger bra lockar som håller länge

Det skiljer rejält i pris mellan olika locktänger – men är det någon skillnad i kvalitet och prestanda? Tre certifierade frisörer, sex hårmodeller och ett tyskt laboratorium har testat och utvärderat.

Laboratorietest

Plastfolien – en barriär mot mögel och bakterier

En bra plastfolie hindrar inte bara maten från att torka, utan skyddar också mot de bakterier och mögelsporer som kan finnas i ditt kylskåp. Men vilken produkt skyddar maten bäst och är lättast att använda? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Minst rom i testets godaste kaviartub

Lagom rökig och tillräckligt salt eller söt, oljig och tam. Smaken varierar kraftigt när Testfakta testar kaviar. Och den med minst rom av alla visar sig vara allra godast.

Laboratorietest

Inget underlakan är bra på allt

Inget av de testade lakanen är bra på allt, men om du läser testet noga så kan du välja ett lakan som är bra på just det som du tycker är viktigt.

Laboratorietest

Förbjuden kemikalie i fodrade gummistövlar för vuxna

Testet av fodrade gummistövlar avslöjar både allvarliga brister och stora skillnader. Det finns bra stövlar, men några läcker in vatten eller går sönder under testet. En av stövlarna innehåller också så höga halter av en förbjuden kemikalie att den är förbjuden att sälja. 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.