För hundra år sedan slukade matkontot hälften av en familjs disponibla inkomst. Idag lägger vi knappt 12 procent på livsmedel. Men trots att maten idag utgör en allt mindre del av vår totala budget är det många som jagar rabatter och erbjudanden. Men det är inte alla som har tid och ork att söka lägsta pris inför varje köp. Ett sätt att spara både tid och pengar kan då vara att ansluta sig till en butiks kundprogram, med bonus och rabatter samlat på ett ställe.
Alla de större livsmedelskedjorna har någon form av kundprogram med erbjudanden till trogna kunder. Det handlar här både om rabatter och olika former av bonus. Och visst finns det pengar att spara för den som sätter sig in i systemen. Men det finns en baksida - du får rabatter i utbyte mot din integritet. Allt du handlar registreras och används för att få dig att bli mer lojal.
– Rätt utnyttjat kan man tjäna pengar, helt klart, säger Annika Creutzer, ekonomijournalist och privatekonomisk expert. Men kedjorna tjänar också pengar på att låsa in kunderna med sina medlemskort. Det ska man vara medveten om.
Hur ser då livsmedelsjättarnas olika kundprogram ut – och vad finns det för pengar att tjäna? Testfakta Research har kartlagt vad Citygross, Coop, Hemköp, Ica, Lidl, Netto och Willys har att erbjuda sina kunder.
Lidl och Netto har inga kundprogram, utan strävar efter att erbjuda låga priser till alla kunder som kommer in i butiken. Citygross och Willys kundprogram fokuserar på rabatter och erbjudanden men ger ingen bonus på det man handlar för. Ica, Coop och Hemköp lockar sina kunder med både rabatter och bonus. Alla på sitt vis.
Olika fokus på bonus och rabatter
Icas förmånsprogram fokuserar på rabatterbjudanden, både från Ica centralt och från lokala Ica-handlare.
– Vi vill belöna trogna kunder och premierar utifrån de lokala butikernas behov. Programmet utgår från kunders unika köpbeteende och våra ”fria handlare i samverkan”, säger Henrik Patek, chef för Ica-kortet och kundlojalitetsprogrammet, som också menar att det är omöjligt att kvantifiera rabatterna i kronor eller antal.
I Hemköps program väger bonus och rabatter ungefär lika. Hemköp ger högre bonus och fler rabatter ju mer du handlar för.
Bonuspoängen är fokus i Coops program - ju mer du handlar desto fler poäng. Programmet är omfattande men komplext och kräver att du engagerar dig för att få maximal utdelning. Grundregeln är att du får en poäng för varje spenderad krona, men du kan få två till tre poäng per krona beroende på hur mycket du handlar för och hur du väljer att betala.
Poängen är tänkta att användas som betalningsmedel i Coops poängshop på nätet eller växlas in till värdecheckar. För 1 000 poäng får du då 10 kronor.
– Vi vill erbjuda våra medlemmar svensk dagligvaruhandels bästa kundprogram, man ska tjäna mest på att handla all sin mat hos Coop, säger Mikael Ahlqvist, chef Medlemsprogrammet Coop. Visst kan det upplevas som komplicerat men vi har utformat det så att alla ska ha goda möjligheter till belöning, oavsett hushållets storlek.
Svårt att jämföra rabatter
Att jämföra värdet på rabatter och erbjudanden från de olika livsmedelskedjorna är svårt. De varierar över tiden och är beroende av var du bor och vad du handlar. Det enda som på förhand går att jämföra är kundprogrammens bonus som sedan kan användas för betalning i butik.
Så vilken kedja ger då mest pengar tillbaka, om jag lägger alla mina inköp hos en och samma kedja? Det beror på hur mycket du handlar för och hur du väljer att betala. Väljer du att betala kontant eller med ditt vanliga bankkort så framstår Coops och Hemköps program som ganska likvärdiga. Om du däremot väljer att betala med betalkort, kopplat till de olika programmen, ger Coops kort mest bonus oavsett hur mycket du handlar för.
Men sen gäller det också att inte missa att utnyttja sina bonuscheckar. Undersökningar visar att närmare 20 procent av alla bonuscheckar aldrig växlas in. En bidragande orsak kan vara att de skickas ut som papperscheckar som sedan måste lösas in i butik. Här är Coop är ensam om att registrera värdechecken direkt på medlemskortet.