- Hur säkert är företaget? Ta reda på fakta innan du gör din beställning. Finns inte företagets namn, telefonnummer och gatuadress på deras webbplats kan det vara oseriöst.
- Besök:http://se.theshoppingassistant.com/? där du kan söka information om oseriösa nätbutiker inom EU.
- Se till att företaget har en seriös kundtjänst. Testa gärna genom att kontakta företaget
- Om företaget har extremt billiga erbjudanden kan det finnas skäl att vara misstänksam.
- Vad blir det totala priset för varan? Är porto-, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter inkluderade i totalsumman? Om inte, kan du bli överraskad när fakturan kommer.
- Hur ser företagets personuppgiftspolicy ut? Läs på ordentligt så undviker du att lämna dina personliga uppgifter i fel händer.
- Var extra noga när det kommer till betalningen. Lämna aldrig ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp. Skicka inte ditt kortnummer via epost.
- Om möjlighet finns, välj att betala när du fått din vara levererad. Idag finns det flera banker som erbjuder säkra kortbetalningar på internet. Hör med din bank om de tillhandahåller denna service.
- Skriv alltid ut och spara kopior på din beställning. Även epost från företaget bör sparas.
- Ångerrätten varierar från land till land. Var noga med att kolla upp det innan köp.
Källa: Konsument Europa