KO har tidigare reagerat på företagets marknadsföring av så kallade anti-rynkkrämer. I december i fjol vann KO över L’Oréal i Marknadsdomstolen. Även då handlade det om reklamen för krämerna, där den påstådda effekten av produkterna inte var dokumenterad och därför vilseledande.
Nu menar KO att L’Oréal fortsätter att vilseleda konsumenterna i sin marknadsföring.
– Konsumenter måste kunna lita på reklam, även när det gäller skönhetsprodukter. Vi vill få stopp på den här typen av överdrifter. Jag hoppas att tingsrätten sänder en stark signal till L’Oréal om att det inte är okej att vilseleda konsumenter, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.
Här är några av påståendena som KO reagerat mot:
• ”Den effektiva formuleringen hjälper till att släta ut huden och ”fyller ut” rynkorna inifrån”
• ”Huden blir synligt fastare och ansiktets konturer blir tydligare, som om de blivit återuppbyggda”
• ”Hjälper till att stärka fibroblasterna för att stimulera produktionen av kollagen och elastinfibrer i huden. Huden blir fastare och rynkorna minskar”