Postkodlotteriets fiende nr 1

Postkodlotteriets fiende nr 1

Han har självt anmält Postkodlotteriet för överdrivna vinstlöften. Och han tycker att L'Oréal kom lindrigt undan med sin antirynkkräm och att Waplotto gränsar till kriminalitet. Gunnar Larsson är Sveriges Konsumentombudsman.

Peter Willebrand Publicerad: 31 Jan, 2011
Läs senare

När du svär över telefonförsäljarens förvillande villkorssnack och tänker göra en ”KO-anmälan” är det Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson som du hoppas på. Han är också Sveriges Konsumentombudsman.

Och han gillar engagerade konsumenter.

– En bra fungerande marknadsekonomi kräver alltid aktiva och kunniga konsumenter. De kräver rättelse när fel begåtts och vässar näringslivet att ta fram bättre produkter och tjänster, säger han.

Varje år tar Konsumentverket emot tusentals anmälningar från missnöjda konsumenter. 

Folk vet i regel att KO står på konsumenternas sida. Däremot har många svårt att skilja på KO:s, Konsumentverkets och konsumentvägledarens roller, säger Gunnar Larsson.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om KO:s befogenheter?
– Att man som enskild konsument kan vända sig till KO och räkna med att alltid få hjälp. Jag har begränsad möjlighet att biträda vid processer med en person inblandad, och då handlar det om principfall som är viktiga för hela konsumentkollektivet.

Vem är den mest typiska KO-anmälaren?
– Vi för ingen sådan statistik, men vi vet att den som i första hand vänder sig till den kommunala konsumentvägledningen är en högutbildad person, född i Sverige på 60-talet med en bra ekonomi. 
– Invandrargrupper är underrepresenterade. Därför jobbar många konsumentvägledare aktivt med att nå ut till dem.

Vad handlar den mest typiska anmälan om?
– Vanligaste frågorna gäller vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor, framför allt marknadsföring.

De allra flesta anmälningar som kommer in till Konsumentverket sköts på handläggarnivå. När ingriper KO?
– När till exempel en näringsidkare inte slutar med vilseledande marknadsföring eller oskäliga villkor. Då kan KO utfärda förbudsförelägganden med vite eller stämma i domstol.
– Mängden anmälningar som rör ett ärende påverkar sådana beslut, men även en ändrad lagstiftning som innebär oklara tolkningar av till exempel marknadsföringslagen. Det lika viktigt för näringsidkarna som för konsumenterna att gränsdragningarna i lagarna blir tydliga.

Hur många fall tas till Marknadsdomstolen varje år, och hur är utfallet?
– 10-15 stycken. Vi vinner nästan alla men det är inte det viktiga. Anledning till en stämning är nästan alltid att vi vill få ett domstolsavgörande, så att vi och näringslivet vet gränsen för vad som är tillåtet enligt lagen.

Följer företagen domarna?
– I de allra flesta fallen ja, men det finns undantag. De mest flagranta har SMS-lånebranschen stått för. Trots att vi vann flera processer i Marknadsdomstolen tvingades vi att vända oss till tingsrätten för att få viten utdömda för sättet på vilket de marknadsförde sina tjänster.

Är vitesbeloppen tillräckligt höga för att avskräcka företag från att tänja på lagstiftningen?
– Ja, men även här finns undantag. Jag reagerade bland annat på domen mot L'Oréal, som innebar att bolaget skulle få böta en miljon om man fortsatte att marknadsföra sin ansiktskräm med påståendet om att den tog bort rynkor. Domstolen valde att lägga vitet vid en miljon kronor, ett belopp som jag tycker är i underkant med tanke på vad ett så stort företag till exempel lägger på reklam.
Vilken typ av bolag har dominerat de senaste åren? [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6337","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]
– SMS-lånebolagen har varit en följetong i flera år. Men tack vare våra processer har branschen tvingats ändra sina villkor, som bland annat innebär att bolagen inte längre får marknadsföra lånen som räntefria. Efter flera år har nu också riksdagen beslutat om en skarpare konsumentkreditlag.

– Resebolagen har också haft många ärenden, som bland annat rör ersättningar och garantier vid inställda avgångar. Förra årets askmoln och den kalla vintern ställde till det för många människor som reste med flyg och tåg. Vi driver också en process mot Ryan Air som ska avgöras i Högsta domstolen. Det handlar om ersättning vid inställda flyg och får principiell betydelse för hela branschen.

– Telekombolagen har också varit återkommande på grund av sina bristfälliga marknadsföringsmetoder och orimliga avtalsvillkor. 

Vad händer med Waplotto, nätlotteriet som var förra årets med anmälda företag?
– Vi har aldrig lyckats få kontakt med personerna bakom företaget, trots att vi använt polisen som delgivningsmän. Men nu verkar det i alla fall som verksamheten i Sverige upphört.

Det verkar som det blir allt vanligare med den här typen av företag på nätet?
– Ja, med jämna mellanrum dyker oseriösa företag upp som under en begränsad tid orsakar väldigt mycket skada och sedan försvinner. Mönstret är oroväckande eftersom beteendet ofta gränsar till kriminalitet.

Något som anmälarna tycker att KO borde agera i, men som ligger utanför dina befogenheter?
– Många konsumenter tycker att jag borde ägna mig åt kvalitetsmärkning av livsmedel, men det ligger utanför mitt och Konsumentverkets område. Däremot ansvarar vi för att företagen följer lagens krav om prisinformation.

– Det ligger heller inte i mitt uppdrag att hjälpa många mindre näringsidkare, trots att de många gånger är lika utsatta som vanliga konsumenter när det till exempel gäller telefonförsäljning.

Har du själv gjort någon KO-anmälan någon gång?
– Ja, jag har reagerat kraftigt på Postkodlotteriets marknadsföring. De skickar med jämna mellanrum ”personliga” brev till mig, uppbackade av ett antal kända personer. De fortsätter trots att KO har vunnit en process mot Postkodlotteriet på grund av deras överdrivna påståenden om vinstmöjligheter. Men jag är bara en av flera hundra som anmält Postkodlotteriet i Sverige, som för övrigt sägs vara ett av de sämsta Postkodlotterierna i Europa på att skicka pengar till behövande.

Fakta

KO

Namn: Gunnar Larsson
Ålder: 55 år
Bor: På en gård utanför Kristinehamn.
Jobbar med: Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman sedan 2007. Dessförinnan lagman i Örebro tingsrätt.
Bästa köp: En fyrhjuling som jag använder när jag jobbar i skogen.
Sämsta köp: Måste vara en av de begagnade bilar som jag har köpt
Bästa rådet till Sveriges konsumenter: Undvik impulsköp.

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Kvalitet kostar när det gäller hantverksbyxor

Med ett par sköna, stretchiga hantverksbyxor blir arbetet både enklare och bekvämare. Vårt test visar att slitstarka byxor kostar mer men håller längre, och är därmed både mer ekonomiska i längden och samtidigt ett bättre miljöval.

Laboratorietest

Bästa brännan på burk - test av brun utan sol

Brun utan sol är ett enkelt knep för att få en solkysst ton utan att utsätta huden för skadliga UV-strålar - eller pigga upp sig när solen lyser med sin frånvaro. Testfaktas test av BUS-produkter i mousseform visar att det inte är de dyraste produkterna som är bäst.

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.