Meny
  • Jan-Lennart Svensson på Svensk Maskinprovning undersöker däckens punkteringsskydd och uthållighet. Foto: Frans Hällqvist
-A A +A

Punkteringsfritt – men trögcyklat

Punkteringsskyddade cykeldäck skyddar bättre men rullar betydligt sämre än vanliga standarddäck. Det visar Testfaktas test av tio däck med extra skydd mot punktering.

Att få punktering på cykeln är aldrig roligt. För den som
har långt till jobbet eller cyklar ofta kan det därför vara värt att skaffa
däck med extra punkteringsskydd. Svensk Maskinprovning i Alnarp har för
Testfaktas räkning jämfört tio olika modeller av punkteringsskyddade cykeldäck.

I själva punkteringstestet fick däcken rulla mot en trumma
med sex vassa taggar på. Samma typ av slangar och fälgar användes för att
förutsättningarna skulle vara desamma för alla däck. Ju högre antal varv ett
däck klarade desto bättre skydd. Som referens användes ett vanligt standarddäck
från Schwalbe utan punkteringsskydd.

– Alla testade däck skyddar bättre än ett vanligt cykeldäck. Däremot handlar
det inte om några punkteringsfria däck, förr eller senare går det hål på dem i
testet, säger Jan-Olof Nilsson, testledare på Svensk Maskinprovning. 

Medan standarddäcket fick punktering efter cirka 200 varv
mot trumman, klarade de sämsta punkteringsskyddade däcken nästan 900 varv. Det
bästa däcket, Michelin Tracker, höll stånd mot taggarna i hela 17 976 varv
innan luften pös ur slangen.

– Det skiljer helt klart mycket mellan de olika däcken vad gäller skydd mot
punktering, säger Jan-Olof Nilsson.

Enligt Jan-Olof Nilsson handlar det troligtvis om en
kombination av vilket material som använts i själva punkteringsskyddet, kvaliteten
på gummit och däckmönstret. Ett tjockare däck behöver inte innebära bättre
punkteringsskydd.

– Vittoria ser till exempel inte så märkvärdig ut på ytan och är inte särskilt
grovt, men klarar sig väldigt bra i testet. Det tyder på att tillverkaren har lyckats
bra med materialet.

Laboratoriet testade även gummikvaliteten med hjälp av ett
dragtest. En bit från varje däck skars ut och klämdes fast i båda ändar.
Därefter drogs biten isär till den gick sönder. Kraften registrerades i Newton.


– Detta prov är hämtat från en japansk branschstandard och är ett mått på
gummits kvalitet och tålighet. Dragprovet kan sägas komplettera
punkteringstestet vilket även resultaten visar. Både Vittoria och Michelin får
bra även här.

Att slippa ”punka” är självklart en stor fördel, men frågan
är till vilket pris. Punkteringsskyddade däck har rykte om sig att vara
trögcyklade eftersom inlägget gör däcken tjockare. För att undersöka rullförmågan
roterades däcken av en trumma med konstant hastighet och kraften som krävdes
för att driva trumman noterades. Som referens användes återigen ett
standarddäck från Schwalbe.
– Standarddäcket har nästan hälften så mycket rullmotstånd
som de bästa punkteringsskyddade däcken i testet. Man kan alltså konstatera att
punkteringsskyddade däck är klart trögare att cykla på, säger Jan-Olof Nilsson.

Det skiljer också en hel del i rullförmåga mellan de
punkteringsskyddade däcken. Bontrager-däcket är dryga 30 procent trögare än de
mest lättrullade däcken i testet.
– Samtidigt är det viktigt att påpeka att lufttrycket i
däcket är minst lika viktigt som materialet för rullförmågan. Därför måste man
se till att ha rätt tryck i däcken när man cyklar, säger Jan-Olof Nilsson. 

Slutligen undersökte laboratoriet däckens uthållighet enligt
en europeisk standard. I stället för en taggig trumma rullades däcken mot en
trumma med två upphöjningar på.
– Det motsvarar att man cyklar på till exempel kullersten
eller småsten. Enligt standarden ska ett cykeldäck klara 750 000 slag från upphöjningarna
utan att slangen går sönder.  Det
klarade alla däck i testet utan problem, säger Jan-Olof Nilsson. 

Fler tester och nyheter från Testfakta