Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning

Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning

En konsument som är missnöjd får rådet att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Men även om nämnden fäller företaget är det inte säkert att det blir någon kompensation. Det är Håkan Hansson ett levande exempel på.

Lotta Hedin Publicerad: 27 Jul, 2012
Läs senare

Det var i juni förra året som han lämnade in sin Volkswagen Passat från 2004 för service och byte av kamrem. Men när servicen var klar förstod han att något var fel.

– Bilen gick dåligt och det var flera varningslampor som lyste, så de fick behålla den för felsökning, säger Håkan Hansson.

Efter att han hämtat bilen blev problemen värre. Han fick bogsera den tillbaka till verkstaden, som då upptäckte ett fel på tändspolarna som byttes.

När varningslamporna återigen började lysa åkte Håkan Hansson till en annan verkstad, som kunde konstatera att katalysatorn gått sönder under felsökningen på den första verkstaden. Att byta den skulle kosta över 8000 kronor. Men på firman där problemen uppstått tänkte man inte hjälpa Håkan.

– De sa att det inte var deras problem och att de inte tänkte stå för något.

Håkan Hansson vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som gav honom rätt. Enligt beslutet som ARN fattade i april i år ska Björnstorps Bilverkstad som Håkan anlitat betala 9 575 kronor till Håkan för reparation och felsökning. Men trots att det gått flera månader sedan beslutet kom har Håkan ännu inte fått några pengar.

– Först blev jag jätteglad och lättad. Samtidigt hade jag hela tiden en misstanke om att bilfirman ändå inte tänkte betala. Nu vill jag varna andra för att risken att anlita en mindre verkstad som inte är auktoriserad. Det kan få dyra konsekvenser.

Björnstorps Bilverkstad menar att ARN:s beslut är felaktigt, och att skadorna inte är deras ansvar.
– Jag tror inte på allmänna reklamationsnämnden, säger en man på verkstaden  som inte vill uppge sitt namn. Det är skrivbordsnissar som sitter där, de är inte insatta. Och det här är ju bara en rekommendation.

Ett beslut från ARN är inte tvingande utan just en rekommendation. I de flesta fall följs besluten ändå, eftersom det anses som god sed i näringslivet. Men just motorbranschen hör till de sektorer som ligger i bott när det gäller att rätta sig efter ARN. 2011 följdes 66 procent av besluten. Genomsnittet för alla branscher låg på 71 procent.  Sedan 2009 har antalet anmälningar inom motor ökat till ARN – samtidigt som fler och fler av de fällda företagen struntat i att följa besluten.

Per Johansson, vd för Motorbranschens riksförbund, tycker att siffrorna är förvånande.
– Våra medlemsföretag måste följa ARN:s beslut. Rättar man sig inte efter det går branchorganisationen in och betalar, och sen blir företaget uteslutet, säger han.

Att många motorföretag ändå inte gör som ARN säger tror han kan bero på att det under senare år dykt upp fler mindre nogräknade aktörer på marknaden som inte följer branschrekommendationen.

– Ett enkelt sätt att undvika dem som konsument är att gå in på vår hemsida och se vilka företag som är medlemmar, säger han.

Om Håkan Hansson vill fortsätta driva sitt ärende gentemot bilverkstaden kan han vända sig till tingsrätten och ansöka om stämning. Fast som många andra konsumenter så har han avstått från att ta tvisten till domstol, av rädsla för att behöva betala skyhöga rättegångskostnader om han förlorar.

Men faktum är att det inte alls behöver bli så dyrt som många tror.
– Det beror på hur stora belopp tvisten gäller, säger Stefan Wahlberg, chefredaktör för tidningen Dagens Juridik.

Handlar tvisten om ett belopp på under ett halvt prisbasbelopp, alltså under 22 000 kronor gäller nämligen reglerna för så kallade småmål, berättar han. Då har parterna normalt bara rätt till en timmes juridisk rådgivning.
– Det är i så fall den timmen på runt 2000 kronor man riskerar att behöva betala för motparten om man förlorar, plus ungefär fem hundra kronor för stämningsansökan, säger Stefan Wahlberg.

Till det tillkommer förstås kostnader för egen juridisk hjälp. Och även om man fått rätt i ARN så är det inte säkert att tingsrätten kommer göra samma bedömning.
– Man ska nog se ARN:s beslut som en fingervisning att man inte är fel ute, men det är långt ifrån någon garanti.

Fler nyheter

Bästa köket när strömmen gått

Strömavbrott? Eller skogsutflykt? I båda fallen är det är bra med ett litet portabelt kök som inte kräver el. Testfakta har jämfört åtta camping- och friluftskök.

Laboratorietest

Här är bästa spagettin - test av åtta märken

Dyr spagetti är inte alltid bättre – det finns bra budgetalternativ också. Och att pastan är bronsvalsad betyder inte att den är bättre på att ta upp sås, visar Testfaktas test.

Grästrimmer släpper ut hälsofarliga ämnen

En grästrimmer inköpt på Clas Ohlson släpper ut olagliga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, visar tyskt test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Så blir du inte blåst på din luftrenare

Allergisk eller inte – kvalitén på inomhusluften blir allt viktigare. En luftrenare kan göra stor skillnad, men tillverkarnas kapacitetsmått är ofta svårtolkade och det är inte lätt att jämföra olika fabrikat.

Streamingtjänster kan bli kostnadfälla – så håller du kollen

Att streama film och musik och läsa böcker och tidningar via nätet börjar bli standard i de flesta hem. Men se upp – tjänsterna kan lätt bli en post i hushållsbudgeten som vi tappar kontrollen över.

MC-hjälmar byggda för standardens krav

MC-hjälmar kan vara designade för att klara standardens krav, avslöjar Testfaktas uppföljningstest. Bara genom att ändra vinkeln på islaget blir resultaten i flera fall helt annorlunda.

– Det är så klart inte bra. Standarden är gammal och kan behöva förnyas, säger Peter Halldin, forskare vid KTH och hjälmexpert.

Laboratorietest

Vattentäta vantar för barn håller inte tätt

Flera vantar till barn marknadsförs som vattentäta trots att de inte är det, visar Testfaktas test.
– Även om tyget är vattentätt så behöver inte sömmar och tejpningar vara det. För konsumenten kan det så klart bli missvisande, säger Rebecka Landin vid textillaboratoriet Swerea IVF.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Smart borste bäst för plack och tandkött

Byt till eltandborste är ofta rådet från tandläkaren. Men hur mycket bättre blir det med en eltandborste och är det någon skillnad på olika modeller? Testfakta Research har testat sex olika modeller i premiumklassen. Resultatet bekräftar tandläkarens råd men visar också att vissa modeller är klart mer effektiva.

Bästa sällskapet i höstmörkret. Fem streamingtjänster för film och tv i test

Har du svårt att välja rätt streamingtjänst för film och tv? Ingen fara. Testfakta har testat de fem största leverantörerna och jämfört bildkvalitet, utbud och teknik – för att du ska få det bästa sällskapet i höstmörkret.

Laboratorietest

Slut på sladdtrassel men till högre pris. Åtta trådlösa in-ear-hörlurar i test

Du slipper sladdtrasslet men får räkna med sämre samtalsljud och sinande batterier. Testfakta har testat åtta trådlösa in-ear-lurar för att se vilka som är bäst. 

Säkraste lösenorden – och fem tjänster som hjälper dig minnas dem

Lösenorden skyddar allt som vi vill ha för oss själva i datorer, mobiler och på internet. Testfakta reder ut vad som är ett säkert lösenord och jämför fem tjänster som hjälper dig komma ihåg dem.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Mest och bäst dun för pengarna

Andelen dun, dunets kvalitet, textiliernas täthet och täckets konstruktion – det är många faktorer som styr hur bra duntäcket är, visar Testfakta Researchs laboratorietest av tio vanliga märken.

Laboratorietest

Miljögifter i flera vinterskor för barn visar Testfaktas test

Årets vinterkängor för barn är mer vattentäta än någonsin. Men flera skor innehåller miljögifter, visar Testfaktas test.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta här.