Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson var öppet kritisk mot Postkodlotteriets marknadsföringsmetoder och vinstutdelning i en intervju nyligen publicerad i Testfakta.
Han berättade också att han själv KO-anmält bolaget.
– De skickar med jämna mellanrum ”personliga” brev till mig, uppbackade av ett antal kända personer. De fortsätter trots att KO har vunnit en process mot Postkodlotteriet på grund av deras överdrivna påståenden om vinstmöjligheter. Men jag är bara en av flera hundra som anmält Postkodlotteriet i Sverige, som för övrigt sägs vara ett av de sämsta Postkodlotterierna i Europa på att skicka pengar till behövande, sa Gunnar Larsson till Testfakta.
Postkodlotteriet har reagerat på KO:s uttalande som de anser både felaktigt och missvisande.
Bland annat hänvisar man till ett utslag i Marknadsdomstolen. I en skriftlig kommentar till Testfakta skriver Postkodlotteriets marknadschef Anders Årbrandt:
”Processen KO påstår sig ha vunnit avgjordes i marknadsdomstolen 2009. Domstolen var i sitt yttrande tydlig med att domen var att betrakta som oavgjord. Ett bevis på detta är att domstolen beslutade att vardera part själva skulle stå för sina respektive rättegångskostnader. Det stämmer däremot att marknadsdomstolen i några fall hade synpunkter på PostkodLotteriets reklam. I de fall domstolen hade synpunkter på marknadsföringen anpassade vi den skyndsamt för att till punkt och pricka följa riktlinjerna. Detta styrks av det faktum att vi inte har blivit tilldömda något vite. Hade PostkodLotteriet brutit Marknadsdomstolens direktiv hade detta tveklöst skett. ”
Även KO:s påstående om svenska Postkodlotteriet skulle vara ett av de sämsta i Europa på att skicka pengar till behövande tillbakavisas. Årbrandt anser att en jämförelse med andra svenska lotterier är mer relevant. Han skriver bland annat att lotteriet delat ut 27 procent av omsättningen till välgörenhet i Sverige. Det är, enligt Årbrandt, 6 procentenheter mer än genomsnittet för icke-statliga lotterier.