Under 2011 kom cirka 94 000 klagomål in till konsumentvägledarna. Konsumentverket ger nu konsumenterna rådet att skriva ett ordentligt avtal innan man anlitar en hantverkare. Där bör framgå hur lång tid jobbet ska ta, vilken omfattning jobbet innebär och vad det ska kosta.
– Ett skriftligt avtal minskar risken för missförstånd och det blir lättare för dig att få rätt om du är missnöjd och gör en reklamation, säger Mari Gremlin, jurist vid Konsumentverket, som även rekommenderar att man tar kontakt med sin kommunala konsumentvägledare innan man anlitar en hantverkare.
Att just hantverkarna hamnar i topp i statistiken innebär inte att det är en yrkeskategori som gör ett sämre jobb än andra. Snarare hänger det ihop med att det är en väldigt stor kostnad för många konsumenter och att man därför ser större anledning att klaga om man anser att tjänsten inte hållit vad den lovat.
I statistiken ingår klagomål från 226 av 290 kommuner i Sverige.