Framsidan på annonsbilagan innehåller en bild på barn med rubriken: Skolstart hos XXL – Börja skolan med grymma prylar till grymma priser.
Men vänder man på annonsbilagan så avslutas den med reklam för ett hagelgevär ur kedjans jakt sortiment. Bilagan anmäldes av en privatperson som ansåg det synnerligen olämpligt speciellt med hänsyn till vad som skett i på Utöya i Norge och till tidigare skjutningar och mord i skolor både i Finland och USA.
XXL svarar på kritiken med att augusti är det både skolstart och start på jaktsäsongen, vilka båda är stora kategorier för annonsören. Företaget beklagar djupt att det blivit negativt uppfattat att sportkläder och utrustning för barn marknadsförs i samma bilaga som vapen.
Opinionsnämnden går på anmälarens linje och fäller bilagan eftersom XXL inte tagit den särskilda hänsyn som krävs vid marknadsföring mot barn. Två ledamöter i nämnden ville dock fria annonsen eftersom det inte är sannolikt att en genomsnittskonsument uppfattar bilden på hagelgeväret som stötande. Bilden är endast en bild på ett hagelgevär och den syns bland bilder på andra jaktprodukter.