– Jag fick associationer till börshandel, köp och sälj, köp och sälj. Det här handlar inte om musik, att gå på konsert, utan om att tjäna pengar, säger Emils mamma Christina Axengrip.
Enligt Aftonbladet föregicks biljettförsäljningen av ett organiserat fusk hos ATG-ombud under dagen då biljetterna släpptes. Tidningens uppgiftslämnare gick förbi ett ATG-ombud före öppning och såg då att en anställd matade ut biljetter.
– De öppnar klockan tio så jag tyckte att det var konstigt. Att de hade stängt för allmänheten men ändå matade ut biljetter, säger källan till Aftonbladet.
För att kontrollera vad som pågick ringde källan upp det specifika ATG-ombudet och sa att han ringde från en av andrahandssajterna för biljetter.
– Jag tog en chansning och sa att jag ringde från Biljett Nu. Jag frågade: ”hur går det med biljetterna?” Då säger de: ”jo, det går jättebra. Jag har fått ut ungefär 200 biljetter och totalsumman blir närmare 96 000 kronor.”, säger källan till Aftonbladet.
På konsertarrangören Live Nation menar man att de har haft problem med ombud innan.
Thomas Johansson på Live Nation säger till ”Plus” att det finns ombud på Ticnet som säljer vidare till svartabörshajar. Han föreslår en lagstiftning som förbjuder återförsäljning till ett högre pris än det ordinarie. Ticnets vd, Mats Brandt, tror inte på den lösningen, utan skulle hellre se att biljetterna var personliga.
För att komma till rätta med problemen planerar Ticnet dessutom att starta egna auktioner. Genom att låta efterfrågan bestämma priset minskar möjligheten för de som säljer på svarta marknaden att tjäna storkovan. Den nya tjänsten startar inom de närmaste månaderna.
– Vi löser inte problemet med svarta börsen, men vi erbjuder ett bättre alternativ med trygghet för konsumenterna. Det kanske inte ger lägre priser men köparna vet att de inte tar en risk, säger Mats Brandt till Sydsvenskan.
Framöver får Ticnet, som i dag dominerar den svenska marknaden för biljettförsäljning, även konkurrens av två europeiska företag: tyska Eventim och norska Iticket. Hur flera aktörer på marknaden kommer att påverka biljettpriserna är dock oklart. Ticnets Mats Brandt säger till Sydsvenskan att han tror att priserna kommer att stiga, eftersom flera företag ska gå runt på en lika stor konsertkaka som i dag. Men konkurrenterna håller inte med, utan ger sig in i striden om biljettköparna.