I reklamfilmen visas en man som sätter upp en skylt med texten ”Kommer strax” på en Lidlbutik för att sedan springa därifrån med en kundvagn. Speakerrösten säger ”Många undrar hur vi på Lidl kan ha så hög kvalitet på våra egna varor och ändå så låga priser”. Mannen springer sedan ut och handlar mat runt om i Europa och i Afrika. Han besöker en bagare, en potatisodlare samt en mjölkbonde. Alla illustreras i en småskalig, idyllisk miljö. Han äter korv på en ölhall i Tyrolen, granskar korn på en åker och smakar ost på en traditionell, fransk marknad. Sedan äter han picknick med en kvinnlig säljare från marknaden. I nästa scen tar han sig till Grekland och besöker en fåraherde under några olivträd.
Filmen har anmälts av en privatperson som anser att filmen är vilseledande eftersom Lidl är en lågpriskedja som snarare pressar priser genom att handla på råvaubörser och andra större aktörer. Lidl anser att filmen ska uppfattas humoristiskt och att de säger i filmen att de handlar in massor.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd går
dock på anmälarens linje och motiverar sitt beslut:
”Opinionsnämnden finner att reklamfilmen som
sannolikt ger en genomsnittskonsument ett helhetsintryck av att annonsören
normalt sett köper in produkter från småskaliga odlare, eftersom det i filmen
konsekvent visas exempel på detta. Intrycket neutraliseras inte av att filmen
innehåller tydliga överdrifter och humoristiska inslag. Marknadsföringen är
därför vilseledande.”