Språkresan blev en mardröm

Språkresan blev en mardröm

Allmänna reklamationsnämnden har sedan 2000 fått in i snitt 20 anmälningar per år mot språkresor. Ofta handlar det om boendet. Tim hamnade i en värdfamilj där pappan riktade rasistiska uttalanden mot studenter med arabiska namn.

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 29 Apr, 2011
Läs senare

Sommaren 2008 skickade Marika Irvine sin 16-åriga son Tim på språkresa till England med STS språkresor.  Tim skulle tillbringa tre veckor i Oxford där han skulle gå i skolan och bo i en värdfamilj tillsammans med ungdomar från andra länder. Men resan blev inte riktigt vad familjen Irvine hade hoppats på – långt därifrån. Redan första kvällen ringde Tim hem till sin mamma.
– Tim berättade att pappan i värdfamiljen redan under de första timmarna uttryckt främlingsfientliga åsikter. Han pratade bland annat illa om en av de två andra ungdomarna som skulle bo i familjen men som inte anlänt ännu och som hade ett arabiskklingande namn, berättar Marika Irvine.

Pappan ska ha sagt saker som att ”det är sådana som han som kommer hit och tar våra kvinnor” och ”allt ont i vårt land stammar från muslimerna”. Tim kände ett så stort obehag att han helst ville byta till en annan familj. Men eftersom han redan hade flyttat in ville både Tim och hans mamma att STS skulle sköta det så snyggt som möjligt. Detta var Marika Irvine noga med att påtala när hon ringde till STS dagen efter.
– I stället kontaktade de familjen direkt och berättade vad jag sagt. Pappan i familjen rusade in på Tims rum och släpade med honom till STS lokalkontor. Där fick Tim en utskällning av STS platschef som sa att om det inte passade med den här familjen så skulle han se till att Tim hamnade i familj som bara var ute efter pengar och inte var intresserade av några ungdomar. Jag kommer fortfarande ihåg Tims sms: ” Någon har tjallat, jag sitter i skiten”, säger Marika Irvine.

För Tims del slutade språkresan där. En vän till Tims pappa, som bodde i Oxford, kom och hämtade honom. Han fick han tillbringa några dagar hos engelska släktingar innan han flög hem till Sverige igen. Marika Irvine anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden, ARN som beslutade att familjen skulle få tillbaka hela kursavgiften på 15 000 kronor. I beslutet skriver ARN att värdfamiljen ”inte uppfyllt de krav som rimligen kan ställas utifrån vad som utlovats av STS Språkresor” och att STS ”uppenbarligen bara förvärrat situationen” när det enda man gjorde var att kontakta familjen.
– Det hade kunnat bli okej om STS hade skött det hela lite snyggare, men det hela var så otroligt oproffsigt. Man kände sig helt maktlös som förälder. Tänk om Tim bara varit elva eller tolv år gammal, säger Marika Irvine.

Hon är inte ensam om att vara missnöjd med sitt barns språkresa. Sedan år 2000 har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått in mellan 6 och 27 anmälningar om året som gäller kortare språkresor under sommaren. Ofta handlar det om just boendet – att värdfamiljerna varit olämpliga, aldrig varit hemma eller som i ett fall från i fjol där en ung flicka tvingades bo i ett rum som höll på att renoveras. Enligt ARN innebar det uppenbara säkerhets- och hälsorisker för flickan.

Av språkresearrangörerna är det STS och EF – de två största arrangörerna – som fått klart flest anmälningar de senaste tio åren, 66 respektive 51. James Crimp, som ansvarar för språkresor på STS, känner inte till enskilda fallet med Tim Irvine.
– Men det finns ingen tolerans för en rasistisk värdfamilj hos STS. Hade vi vetat om detta innan hade vi aldrig låtit några ungdomar bo där. Vi skriver kontrakt med våra värdfamiljer där det tydligt framgår vilka regler och krav som gäller och en gång om året gör vi hembesök. Boendet är en jätteviktig del av en språkresa, säger han.

På Konsumentverket tittar man i första hand på språkresearrangörernas avtalsvillkor och marknadsföring. Enligt Katarina Karlsson, som arbetar med resor på Konsumentverket, handlar de flesta anmälningar som myndigheten får in om bristande prisinformation.
– Det kan handla om att priset höjts precis innan man åkt iväg eller att det tillkommit kostnader för utflykter eller liknande saker, säger hon.

När det rör boendet eller brister i själva utbildningen tror hon att de flesta missnöjda konsumenter gör upp direkt med arrangören eller vänder sig till ARN.
– Samtidigt kan man se det som vilseledande marknadsföring om inte företagen håller vad de lovar. Skulle vi få in många sådana anmälningar så skulle det kunna bli ett fall för Konsumentverket. Vi driver inte några enskilda fall utan det måste finnas ett allmänt konsumentintresse, säger hon.

 

Fakta

Tvåhundra anmälningar

Enligt branschen åker mellan fem och sex tusen svenska ungdomar på språkresa varje år. De senaste tio åren har det kommit in närmare 200 anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden som rör språkresor.  I 58 procent av fallen har nämnden bifallit konsumenten yrkanden helt eller delvis.

 

Språkresearrangörer med flest anmälningar (sedan år 2000)

STS Språkresor: 66
EF Education: 50
International Meetings: 23
SI Språkresor: 11
Avista Språkreseförmedlarna: 10
European Education center: 10
Språkpunkten: 7

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Kvalitet kostar när det gäller hantverksbyxor

Med ett par sköna, stretchiga hantverksbyxor blir arbetet både enklare och bekvämare. Vårt test visar att slitstarka byxor kostar mer men håller längre, och är därmed både mer ekonomiska i längden och samtidigt ett bättre miljöval.

Laboratorietest

Bästa brännan på burk - test av brun utan sol

Brun utan sol är ett enkelt knep för att få en solkysst ton utan att utsätta huden för skadliga UV-strålar - eller pigga upp sig när solen lyser med sin frånvaro. Testfaktas test av BUS-produkter i mousseform visar att det inte är de dyraste produkterna som är bäst.

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.