Men förändringen är inte statistiskt säkerställd för hela branschen. Branschen brottas fortfarande med många missnöjda kunder, skriver SKI i ett pressmeddelande.
Totalt visar endast tre företag statistiskt säkerställda
förbättringar: Gävle Energi lyckats bäst och ökar med hela 3,7 enheter följt av
GodEl och Varberg Energi som förbättrar sina resultat med 2,3 respektive 2,1
enheter enheter..
Telge Energi tappar mest i kundnöjdhet bland privatkunderna, men ligger trots
detta i topp fyra vad gäller nöjdast kunder.
Fjärrvärmebranschen tappar i nöjdhet bland privatkunderna och anledningen är att man upplever en försämring av servicekvaliteten.
Av totalt 5000 intervjuade privatkunder uppger 10 procent att de under de senaste 12 månaderna har bytt leverantör.
4 av tio uppger att orsaken till bytet var priset, 15 procent anger flytt som orsak medan 1 av 10 valt att byta på grund av miljö- och samhällsengagemang.