Meny
  • Så här års svämmar torgstånden över av grönsaker och frukt. Men det gäller att se upp med rötan. Foto: Martin Hansson/Testfakta
-A A +A

Så klarar du rötmånaden utan svinn

Med rätt planering och förvaring samt några fiffiga räddningsaktioner slipper du slänga mat i onödan. Matskribenten Anna Billing ger bästa tipsen för att klara rötmånaden.

Så här års svämmar grönsaksavdelningar och torgstånd över av färska och solmogna frukter och grönsaker. En välbehövlig paus från resten av årets smaklösa utbud.  Samtidigt går vi nu in i rötmånaden där värme och luftfuktigheten skyndar på förruttnelsen av våra färskvaror. Det gäller därför att vara extra välplanerad när man handlar. Annars är risken stor att man står där med skrynklig paprika, mjuka jordgubbar eller sur mjölk.
– Vi tror att vi vinner tid genom att storhandla. Men maten vi slänger har vi betalt med pengar som vi tjänat ihop med vår tid. Det är en ekvation som inte går ihop, säger matskribenten och bloggaren Anna Billing som engagerat sig mycket för att minska matsvinnet hos svenskarna.

Siffror från bland andra Livsmedelsverket visar att vi slänger upp till en tredjedel av maten vi köper. Att planera sina inköp i förväg, inte bunkra upp färskvaror och förvara dem rätt är självklart viktigt. Men många slänger dessutom sådant som är fullt ätbart.

– Vi är så fruktansvärt utseendefixerade när det handlar om mat. Vi tittar i stället för känna, lukta och smaka. Om grönsakerna inte är stora, blanka och röda vill vi inte ha dom.

Anna Billing leder projektet Resurskocken på Ica Malmborgs Tuna i Lund där butikens kök lagar till rätter av livsmedel med skönhetsfläckar eller som är på väg att gå ut. Resurskocken vill både vara en motreaktion på hur det fungerar i livsmedelsbranschen och en förebild för vanliga konsumenter.
– Är man bara lite kreativ så behöver man oftast inte slänga någon mat. Mjuka jordgubbar och svarta bananer är inte så kul till glassen, men de blir desto bättre i en smothie där mognaden bara ger bättre och djupare smak, tipsar Anna Billing.

Samma sak gäller för de flesta grönsaker som börjat skrynkla eller blivit missfärgade. De gör sig kanske inte i salladen – men i grytor, wokar eller soppor fungerar de minst lika bra som sin pinfärska motsvarighet.

– Pizza, varma mackor eller omelett är andra bra rätter där man kan stoppa i fula grönsaker, ostskalkar, smörgåspålägg som håller på att gå ut eller rester från gårdagens grill. Man ska alltid ha mycket ägg hemma. Det är en väldigt bra grund till mycket, säger Anna Billing.

Det finns också ett enkelt knep för att fräscha upp grönsaker som börjat sloka. Det gäller framförallt grönsaker som innehåller mycket vatten som till exempel färska knippmorötter, rädisor eller gurka.
– Att de slokar beror på att vattnet i dem avdunstar. Men det räcker att lägga dem ett par timmar i iskallt vatten för att de ska få tillbaka sin stuns.
– Viss typ av sallad klarar också av att doppas snabbt i vatten för att sedan klappas torr. Fast sallad är ett livsmedel som helst inte ska bunkra upp, den tycker jag man ska äta så färsk som möjligt.  

Förutom frukt och grönt är bröd ett livsmedel som slängs mycket – gamla torra limpbitar tycker nog de flesta är ett ganska tråkigt alternativ till frukost. Men även här finns sätt att komma undan soppåsen. Bröd kan med fördel torkas för att sedan användas i efterrätter eller som krutonger i sallad beroende på om det är sötat eller inte.
– Ta ut brödet ur plastpåsen och lägg det i en papperspåse i stället så att det får torka helt. Därefter stoppar man det i en lufttät burk så håller det i flera veckor, säger Anna Billing.

Fakta: 

Anna Billings tips inför rötmånaden

- Bunkra inte upp för mycket färskvaror. Du vinner inget på
att storhandla sådant som sedan måste slängas.
- Håll kylvaror kalla så långt det är möjligt. Åk direkt hem från mataffären
och låt inte maten stå framme på köksbordet.
- Förvara maten rätt. Många frukter och grönsaker mår bäst av att förvaras i
kylskåp i påsar eller lådor för att minska luftfuktigheten.
- Känn, lukta och smaka på maten innan du slänger den. Bara för att den inte
ser fräsch ut behöver den inte vara dålig.
- Var kreativ - mjuka eller missfärgade frukter och grönsaker kan med förtjänst
användas i smothies, grytor och soppor. Bröd kan torkas och användas i efterrätter
eller sallader.

 

Relaterade artiklar

Fler tester och nyheter från Testfakta