Meny
  • Ett högt pris är ingen garanti för bra kvalitet. Foto: Shutterstock
-A A +A

Konsumenter påverkas av Experts konkurs

I går kom nyheten att elektronikkedjan Expert går i konkurs. Det påverkar konsumenter som nyligen köpt en vara hos butikskedjan. Bland annat upphör garantin att gälla, och presentkort blir värdelösa.

Konsumentverket har sammanställt en vägledning med vanliga frågor och
svar om vad som händer när en butik där man är kund går i konkurs.

Enligt
den upphör garantin för en produkt att gälla, om garantin är utfärdad
av Expert. Är den däremot utfärdad av tillverkaren kan man rikta sina
anspråk dit.

En annan sak som påverkas är hur man ska gå till väga
om man måste reklamera sin vara. Då får man vända sig till
konkursförvaltaren, eller till leverantören eller producenten, när
konkursboet upphört.

Den som köpt en vara på avbetalning påverkas
normalt inte eftersom kreditgivaren är ett annan bolag än Expert, skriver
Konsumentverket.

Mer information om hur du som kund påverkas hittar du på konsumentverket.se.

Även Expert själva har lagt ut information på sin hemsida. Här skriver man bland annat att kunder som tecknat trygghetsförsäkring hos Solid Försäkrings AB inte berörs av konkursen.

 

 

Fler tester och nyheter från Testfakta